söndag 8 maj 2011

Bra fiske!

Igår var det dags för ännu ett jerkbaitpass på den lilla sjön med stora gäddor. Väckarklockan ringde 04.15 och Örebro lämnades 05.00. Förhoppningarna för dagen var höga men en viss tveksamhet infann sig efter en titt på väderleksrapporten - lite vind, klarblå himmel och varmt. Inga drömförutsättningar för gäddfiske...

Väl framme vid sjön gjorde vi en första ankring vid en fin vasskant med en hel del näckrosor utanför. Efter max 5 kast krokar Andreas en fin fisk som vi uppskattar vägde i trakterna av 5-6 kg. Därefter var fisket bra segt i flera timmar med endast 2-3 snipor krokade. Andreas höll dock på att sätta prillan i halsen då en riktigt stadig gädda högg i ytan efter hans Pig. Att uppskatta fiskars vikt i vattnet är alltid svårt men det var i vilket fall som helst en riktigt fin fisk som tyvärr inte behagade att hugga nåt mer. Efter att ha sökt av sjöns fina vasskanter med klent resultat började vi istället rikta in fisket på fläckar med näckrosor istället. Första platsen vi gav lite mer tid resulterade i att jag krokade en stilig gädda på 7,6 kg och händelseförloppet kring den fångsten var aningen speciellt. Jag kastade ett kast mitt ut bland näckrosorna och när mitt bete slog i vattnet såg jag några riktigt stora virvlar mellan båten och platsen där betet landade. Jag vevade då in betet allt vad jag hade och kastade ett nytt kast ca 7-8 meter från virvlarna. Efter endast ett par vevtag känner jag ett stenhårt hugg och gäddan är snart i båten.




Därefter fick vi några gäddor till i storleksordningen 3-5 kg med jämna mellanrum. Vid landning av en av dessa fiskar höll det på att gå illa för Andreas som var en hårsmån från att få en Owner 3/0 i armen med en 5 kg's gädda sprattlandes. Lyckligt nog gick det bra och det blev bara en skråma. Puh...

Då det började dra ihop sig till hemgång siktade vi in oss på en fläck med näckrosor en kastlängd från båtplatsen och kom överens om att det var dagens sista ankring. Platsen kändes inte allt för het men med en halvtimme kvar på dagen spelade det inte nån större roll. Tveksamheten fick jag dock svälja omgående för i mitt första kast blir det ännu ett stenhårt hugg efter endast ett par vevtag. Återigen känner jag att det är en bättre fisk som sugit i sig betet och mycket riktigt är den är riktigt fin gäddmadamme på 8,5 kg som fattat tycke för min Hoosier Potbelly Glider. Gäddan bjuder inte upp till nån direkt fight utan stångas bara lite runt båten men kan landas ganska omgående. Efter några bilder, vägning och mätning återfår gäddan friheten och jublet utbryter i båten. Nytt PB för undertecknad och en sjukt bra avrundning på en grym fiskedag.

 







//Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar